dinsdag 12 februari 2013

Handige envelop-mallen om zelf te maken; een tutorial

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar mallen om enveloppen te maken, maar tot nu toe was ik nog niets tegen gekomen wat naar mijn wensen was. Ik wilde doorzichtige mallen in verschillende maten en natuurlijk wilde ik er niet veel aan uitgeven. Opeens kreeg ik van de week een ingeving, welke ik zondag heb uitgeprobeerd en tot mijn lichte verbazing werkte het perfect na mijn 2e poging, ik ben er erg tevreden mee.
Ik wil het idee graag met jullie delen, dus zoon de camera gegeven en nog een mal gemaakt. Hier volgt de tutorial:
Je hebt nodig: Een lamineerapparaat, 2 vellen lamineerfolie, een CD-schrijver, een snijmat, een tekenliniaal en een snijlineaal, een potlood, een scherp hobbymesje, een embospen of ander stomp voorwerp om vouwlijnen aan te geven (niet op de foto), een rol schilderstape, een schaar, een bestaande envelop van de juiste maat en natuurlijk een mooi vel papier waar je een envelop van wilt maken.

Maak de envelop voorzichtig helemaal open en plak die met het schilderstape op de buitenkant van één van de vellen lamineerfolie.

Draai de folie om, zodat de envelop op de snijmat ligt en vouw het folie open. teken nu de omtrek en de vouwlijnen van de envelop over op de binnenkant van het folie met de CD-schrijver (deze is dun en watervast, dus geen vegen).

Vouw het lamineerfolie dicht, draai het om en verwijder de envelop.

Schuif het folie met de getekende envelop aan de binnenkant, tussen het 2e folie, met de dichte zijden aan de zelfde kant, netjes op elkaar. Het kan ook met 1 vel folie, maar dat wordt minder stevig.

Laat het hele stapeltje door het voorverwarmde lamineerapparaat glijden.

Snij de omtrek van de envelopmal uit.
Maak op de vouwlijnen inkepingen, waar de embospen net tussen past (ca. 1 mm breed) maar let op: niet helemaal van hoek naar hoek!

De mal is klaar! (Het gleufje onderaan deze foto is er om de overslag in te steken)

Doordat de mal doorzichtig is, kun je heel handig de precieze plaats op het papier bepalen.
Trek de mal met een potlood om, geef met de embospen de vouwlijnen aan en knip of snijd de envelop uit, beetje lijm en klaar is de envelop!




Deze envelop is perfect voor geld of cadeaubonnen.
Ik heb er ook één gemaakt voor een cadeaupasje, klein kaartje of opgevouwen geld:
Natuurlijk zijn er op dezelfde manier ook makkelijk mallen te maken voor bijvoorbeeld (cadeau)doosjes, zolang het maar door het lamineerapparaat kan ;-)
Hopelijk hebben jullie wat aan deze tutorial. Heb je vragen of opmerkingen, laat het me gerust weten.

Dank jullie wel voor al de geweldige reacties op mijn vorige blogbericht, ik werd er helemaal verlegen van.

50 opmerkingen:

Nettie zei

Wat een superidee, ook al lang opzoek naar een alternatief.
Dank je, ga het ook zeker eens proberen.

Groetjes, Antoinette

Franciens Haakwerk zei

wow, wat goed dat je dit zelf zo hebt uitgedacht zeg. Die mallen zijn erg duur. Jammer genoeg heb ik geen lamineerapparaat:( Ik zit ook altijd te prutsen, want ik wil natuurlijk ook vaak eigen envelopje geven.

Leonie zei

Haha echt grappig! Ik was juist zo iets aan het bedenken! Helaas heb ik geen lamineerapparaat. Je envelopjes zijn erg leuk geworden! Wat een leuk Mickey Mouse papier!!

Groetjes Leonie

Roelie zei

Hoi Angelique,
wat een goed idee, en ook duidelijk uitgelegd zo.
Ik heb zelf een scor-pal, en een boekje van Kitty Franken waarin maten staan hoe je (met een grote geodriehoek) de lijnen moet scoren (vouwen) voor de verschillende maten enveloppen.
Groetjes Roelie

Dinah zei

Ik trek gewoon iedere keer de enveloppe over. Maar ik moet zeggen dat z'n doorzichtige wat stevige mal natuurlijk veel handiger is. Ik heb geen lamineerapparaat, dat is wel weer jammer. Dank je voor de mooie tut.

Lieve groet,dinah

Vera de Gries zei

Bedankt voor het delen. Het is dat ik een prachtige houten mal heb, maar ik ga het zeker onthouden. Liefs!

TIO zei

Goed gevonden! Heel erg bedankt!!

Michelle zei

Wat een leuk idee! Ik heb ook al eens naar die mallen gekeken maar 15 euro vind ik toch wel prijzig en dan heb je er maar eentje. Ik heb helaas geen lamineerapparaat maar ga deze DIY wel onthouden ^^

Moos zei

Wat een leuk idee meis! En super uitgelegd!
Nu alleen nog een lamineerapparaat hihihihi. Dat zit er voorlopig niet in. Voorlopig doe ik het nog maar effies met de losgepeuterde gewone enveloppen als mal ;-)

Evelien zei

Wat handig zeg!

Elizabeth zei

Dat ziet er heel professioneel uit!
Ik deed het altijd op de Moos-manier, maar op school hebben we toch een lami apparaat, dus ik geloof dat ik ook maar eens van die supermallen ga maken...
Bedankt voor je heldere uitleg, helemaal toppie!

grtjs, Elizabeth

jokiedebeer zei

Wat goed van je zeg om zelf iets te bedenken,
nu kun je lekker vooruit
groetjes joke

Unknown zei

Dat is een goed idee! Ik heb wel een lamineerapparaat dus kan het misschien eens proberen! Bedankt voor de
duidelijke tutorial!
groetjes
Emilia

Haakmuts zei

Wat kan je veel handige en leuke dingen doen met een lamineerapparaat he
Deze mal is ook heel handig, ik heb er een van hout maar doorzichtig is handiger zodat je het papier optimaal kan benutten. Jij gebruikt ook grote scrapvellen voor de envelopjes?

Dirkje Spreeuw zei

Dank je wel voor de mooie tutorial. Een super goed idee. Jammer genoeg heb ik geen lamineerapparaat, maar ik denk dat ik dezelfde truc eens gaan proberen met paternoplaat (dat gebruiken quilters om patroonmalletjes te maken), ik denk dat het daarmee ook moet lukken (misschien een tip voor degenen die net als ik geen lamineerapparaat hebben).
Wat zullen de postbodes vrolijk worden van al die mooie enveloppen die er straks bij de post zitten ;-)
Groetjes,
Paula

Anoniem zei

ik heb dan toevallig van die houten mallekes een tijdje geleden bestelt...maar o o o wat leg je dit goed uit en ook de foto's KLASSE

lieve groet jenneke

Monique van den Berg zei

Dat is een goed idee! Alleen heb ik er het materiaal niet voor en als ik dat ook nog moet aanschaffen....
Maar het idee blijft leuk.

Groetjes, Monique

Jacomijn zei

Wat goed gevonden !!!!! :o)!!!!!!

Maddy zei

Hiiii...wat een goed idee!! Ik wás al zo blij met mijn lamineerapparaat en ben er nu nog blijerderder mee..LOL..je hebt er ook een zeer duidelijke beschrijving van gemaakt, dat ga ik zeer zekers uitproberen!! Thanxxx..Maddy

kervei zei

Wat een goed idee om daar lamineervellen voor te gebruiken!

Groetjes,

Ilse

Linda zei

Hier ook geen lamineer-app. maar een mal van stevig plastic van die schijfmapjes, werkt ook prima!!

Betsy zei

Wat een geweldig idee! Je uitleg is heel duidelijk. Nu nog een lamineer-apparaat...

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn

Gonny zei

Wauw, knap gedaan.
Bedankt voor de tip en de uitleg.

Groetjes, Gonny

Maaike zei

Dat is toevallig zeg, heb er vorige week eentje gemaakt! Heb er 4 van gemaakt voor de Valentijnspuzzel in te versturen naar mijn vriend!
Het is een leuk hebbedingetje!

Hobby Groet,
Maaike ;)

Unknown zei

dank je voor de duidelijke beschrijving. Mn tante zal dit ook geweldig vinden, die maakt mallen voor alles!

Unknown zei

oho... wat is dat superknap gedaan !
veel te ingewikkeld voor mij haha
ben onder de indruk !

Jacqueline zei

Leuke samenwerking zo, met je zoon als fotograaf! Je hebt een leuke tutorial gemaakt!

Jeanine zei

Wat goed gevonden. Ik maakte er ook zelf. Ik tekende ze op stevig plastiek van mappen of atoma schriften. Het zijn mooie stevige mallen, maar het was lastig om ze uit te knippen. Jij hebt het ei van Colombus.....

Groetjes,
Jeanine

Unknown zei

Superidee!!! Ik vond die mallen ook heel erg leuk, maar inderdaad erg duur. Dank je voor deze geweldige uitleg!! enne.. ik doe voorzichtig.. ;-)
liefs, Nancy

swiid-swiet zei

Wat een goed idee, ook handig voor andere mallen idd.
Super!

Angela zei

Super goed idee. Ik kwam laatst ook een envelop tegen die was gevouwen van uit een hartje.
Groetjes Angela

Angeline zei

Hey Angelique wat een fantastisch goed idee!Ik heb ooit eens 2 van die houten enveloppe mallen gekocht een grote en een voor een klein kado envelopje en deze ooit overgetrokken op een kunststof placemat en uitgeknipt om iemand blij mee te maken,maar dit is een nog veeeeel beter idee!ik heb tenslotte niet voor niets mijn lamineer apparaat van de Action...niet alleen om mooie uitgeprinte plaatjes te lamineren en te omhaken....bovendien zie je zo ook nog eens mooi waar precies de afbeelding op de enveloppe terecht komt en dat is met mijn houten versie vaak een gok.Thanks voor de tip!

groetjes
Angeline

Annemiek zei

Wat een leuk en handig idee!! Ga ik ook eens proberen!!
Dank je wel voor de heldere uitleg :)
Groetjes, Annemiek

Conny zei

Geweldig idee! Bedankt voor het delen :-)

Amarins zei

Dank je wel voor dit super idee! Groetjes, Amarins

jellinacreations zei

Wat een goede tip!
Ik ben momenteel nogal aan de mailart en maak
dus ook zelf mijn enveloppen.
Ik heb een mal van karton gemaakt,
maar jou doorzichtige exemplaar is natuurlijk
veel beter om inderdaad mooier uit te komen
met je patroon van het papier.

Lindevrouwsweb zei

super!Een heel goed idee! nu nog eens een lamineer apparaat kopen met de tijd.

Lindevrouwsweb zei

super!Een heel goed idee! nu nog eens een lamineer apparaat kopen met de tijd.

Lief en Mooi zei

Hoi Angelique, wat knap dat jij dit hebt uitgedacht en ook nog voor ons opschrijft. Ik heb zelf een houten mal die mijn man een keer voor me heeft uitgesneden, maar ja dan heb je maar een maat. Ik vind je lamineermal een heel slim idee. Ook weer zoiets leuks, zelf enveloppen maken, ik heb voor dat doel al een heleboel leuke bladen bewaard. Bedankt voor je tip! Groetjes Talitha♥

Erica ♥ zei

Woowww Angélique, je bent nog creatiever dan ik al dacht,
wat een super geweldige tutorial heb je hier gemaakt,
daar zullen menig scrappers wel wat aan hebben.
Echt een geweldig idee, en uiteraard ook op deze manier
voor nog meer mallen zoals je al zegt.

Fijne knutselweek nog gewenst :)
Lieve grtjsss van Erica ¤

Mijn Tijdverdrijf. zei

Bedankt voor deze mooie tutorial. Heb ook al van de mooie houten mallen gezien, maar vindt ze erg prijzig. Dit is een mooie oplossing. Ik heb alles in huis dus maar gauw aan de slag.

Groetjes, Agnes.

Mad Moiselle zei

Inderdaad een top idee!

Van Agnes. zei

Ze zijn gelukt hoor! Kijk maar even op mijn blog: www.mijntijdverdrijf.blogspot.com

Nogmaals bedankt voor de tip.

Anoniem zei

Wat ontzettend goed bedacht, ga er graag gebruik van maken en zodra ik dat heb gedaan plaats ik het op mijn blog met een linkje naar hier

vdkemma.blogspot.com/ammunella zei

Wat een schitterend idee is dit, zal later es zien of het me ook lukt, bedankt alvast

Tutti haakt en zo zei

Wat een leuk idee. Ook leuk voor malletjes van zakjes enzo.
Ik ga m onthouden en even rondvragen of iemand in mijn omgeving een lamineer apparaat te leen heeft. Bedankt voor de tip!

juffrouw truus zei

Nouja zeg, wat een goede tip. Dit ga ik proberen. Bedankt voor het delen.

Groeten van Juffrouw Mier

Anoniem zei

Werkelijk ingenieus!!

Angélique zei

Dankjewel :-)

hemco kwerreveld zei

ik heb mij van het weekeinde toevallig een mal voor vierkante kaarten gekocht was €3,60 helaas had die fabriekant geen mal voor rechthoekige kaarten die ik zelf nog wel vrijveel maak maar zal verder zoeken tot ik hem gevonden heb