woensdag 8 februari 2012

Patroon baret/muts (universele damesmaat)

Omdat er vraag is naar een beschrijving van mijn baret/muts, probeer ik hier mijn steno om te zetten in een volgbaar patroon.

Ik heb gehaakt met Zeeman garen (Royal) en haaknaald 5 in halve stokjes (tenzij anders vermeld). Ik heb ca. 70 gram verbruikt (= +/- 180m).
Elke toer wordt gesloten met een hv, de volgende toer wordt begonnen met 2 l (=1e hst)
 1: Magische ring met 8 hst
 2: 2 hst in iedere st (=16)
 3: 2 hst in iedere 2e st (=24)
 4: 2 hst in iedere 3e st (=32)
 5: 2 hst in iedere 4e st (= 40)
 6: 2 hst in iedere 5e st (=48)
 7: 2 hst in iedere 6e st (=56)
 8: 2 hst in iedere 7e st (=64)
 9: 2 hst in iedere 8e st (=72)
10: 2 hst in iedere 9e st (=80)
11: 2 hst in iedere 10e st (=88)
12: 2 hst in iedere 11e st (=96)
13 t.m. 18: 96 hst
19: iedere 11e en 12e hst samen (=88)
20: iedere 10e en 11e hst samen (=80)
21: iedere 9e en 10e hst samen (=72)
22: iedere 17e en 18e hst samen (=68)
23 + 24: 68 hst
25: 68 v

Voor de klep: middenvoor markeren en naar elke kant 14 steken aftellen, ook daar markeren (deze punten geven uiteraard begin en eind aan van de klep).
De klep wordt met een dubbele draad (anders gaat de klep slap hangen) heen en terug gehaakt en dus aan het einde van de toer wordt het werk gekeerd d.m.v. 2 keerlossen.
 1: 28 hst, 2 keerlossen, keren
 2: 1e en 2e hst samen, 22 hst, 27e en 28e hst samen (=26), 2 keerlossen, keren
 3: 1e en 2e hst samen, 20 hst, 25e en 26e hst samen (=24), 2 keerlossen, keren
 4: 1e en 2e hst samen, 18 hst, 23e en 24e hst samen (=22), 2 keerlossen, keren
 5: 1e en 2e hst samen, 16 hst, 21e en 22e hst samen (=20), 1hv in toer 4, afhechten.

Haak nog een toer v rond de hele onderrand van de muts, inclusief klep.
Voor het sierbandje voor: haak een ketting van 38 lossen (enkele draad), 33 stk in elke st 1stk, te beginnen in de 4e vanaf de nld. In de laatste st 5 stk, verder aan de andere kant van de ketting, 33 stk; 4 stk in de laatste st, met 1 hv sluiten.
Naai de band voor op de baret, net boven de klep. Naai er nog 2 stoere knopen op en klaar!
© http://mwlbyangelique.blogspot.com/

Heel veel succes met haken. Als er vragen of onduidelijkheden zijn, hoor ik het graag.
Respecteer mijn ontwerp en slinger het patroon niet ongevraagd het web op alsjeblieft. Als je jouw muts plaatst is dat natuurlijk prima, ik zou het wel fijn vinden als je er een link naar mijn blog bij zou zetten.

Ik wens iedereen verder heel warme oren toe!


72 opmerkingen:

Mijntje zei

Super leuk! Welke maat is het ongeveer?

Angélique zei

Uh...de maat van mijn hoofd natuurlijk, hihihi!
Gewoon een damesmaat, het zit niet strak, mag best een beetje losjes zitten achter. Ik zal het er even bij zetten. Dank je voor de vraag!

Moos zei

Leuk meis .... weer iets voor op het to-do-lijstje :-)

gerrie zei

Ga je patroon zeker uitproberen, dank je wel!!!!
Groetjes Gerrie.

Anne zei

Leuk patroon! Ga hem onthouden!

Groetjes,
Anne

by Ieke zei

Wat 'n leuk patroon!

En wat is je blog leuk geworden! Was me nog niet eerder opgevallen, dus excusez-moi als het al een hele tijd zo is... M'n tablet wil niet altijd alle achtergronden goed laden, dus meestal ben ik al lang weer klaar met lezen voordat de boel klaar is met laden. Het is helemaal Angelique zo!

Pauline zei

Wat fijn!!
Dank je wel!!
Ik ga hem maken hoor, heel gauw denk ik, ik zal natuurlijk linken naar jouw blog, weet zelf hoe naar het is als mensen je patroon gebruiken en je er niks van hoort...
Na mijn sinterklaasje heb ik geen zin meer in het maken van een patroon.

Unknown zei

Wat is hij leuk (en wat een leuke foto, hieronder ;-))!
liefs, Nancy

Mijntje zei

oh haha, ik had het eerste linkje niet aangeklikt denk ik haha daar sta je zelf al op de foto! Leuk, ik ga eens kijken of ik geschikt garen heb! thanks voor je antwoord!

Jeanet zei

Hoi!
Geweldig zeg! Ik ga 'm linken hoor - hij is "cool" (zegt mijn dochter). Hartelijke groet! Jeanet

tannie zei

hallo,Angelique,
hoeveel garen heb je voor deze gave pet gebruikt?

Angélique zei

Goede vraag! Ik ga even wegen en dan zet ik het in het patroon.

tannie zei

dat zou fijn zijn,heb ff in mijn voorraad gerommeld en heb nog een hele bol royal in aqua-groenachtig liggen,
je kunt me ook prive mailen, tlobbezoo@zeelandnet.nl
in elk geval bedankt

tannie zei

kan iemand mij uitleggen hoe ik het patroon uitprint? anders ga ik het maar overschrijven

Andina zei

je kunt 'm kopiëren naar een blanco pagina in Word en dan uitprinten.......

Hallo Peetje zei

wat een supoer leuk petje, zou ook wat voor mijn dochter zijn dat weet ik zeker. de kleur is perfect :-))) net zoals jij ben ik gek op paars.

dank je wel voor het patroon:-)

grtjs Petra

Andina zei

Wat leuk dat je er een patroontje van gemaakt hebt, dank je wel. Die kan weer op m'n lijstje! Begrijp ik het goed dat je met één bol klaar bent?
fijn weekend,
Andina

Angélique zei

Ja hoor, niet eens een bol, dus een lekker goedkope muts ook nog! Ook een fijn weekend toegewenst!

broertje zei

Cool! Je moeder zal trots op je zijn!

Marjo zei

Wowwwwwwwww het patroon van de wowwww pet ....ik ga hem toch ook eens proberen .....
Het rare is dat ik deze melding van jouw patroon weer niet te zien kreeg via Blogger .....pffffffff

Fijn weekend

Liefs
Marjo

Angélique zei

Ik heb een klein stukje verbeterd in het patroon. Het betreft het stukje van het sierbandje.

Dank jullie wel allemaal voor de super leuke reacties; ik ga me helemaal trots voelen!

hooksandyarns zei

Hi Angelique - if you participate in blog awards, I have one for you on my blog. Have a good day. :)

Unknown zei

hoi, bedankt voor de tip! het is inderdaad dat of een soort hengsels eroverheen, wat ik al eens eerder gedaan heb. ik probeer in ieder geval altijd een rits in een tas te vermijden ;-)
fijne dag!
liefs, Nancy

maarnietvangrijs zei

Oh wauw, hij is gaaf!!!! Dank je voor het patroon, wil ik zeker gaan proberen!!

maarnietvangrijs zei

Het is gelukt: http://maarnietvangrijs.blogspot.com/2012/02/pet.html
Ben er blij mee en voel een verslaving opkomen! ;-)

Anoniem zei

owwww angélique hij is ZOOOOOOOO vet gaaf ♥♥♥


Anoniem zei

(schaam) ....die klep die word dus apart eraan gemaakt he....waarschijnlijk echt een oenige vraag maar d'n eurie valt ff niet in mijn bolleke

Angélique zei

Nee, is absoluut geen oenige vraag (bestaan die dan?) Als je de muts zelf hebt gehaakt, bepaal je wat het midden-voor is. Je telt dan 14 steken naar links, zet daar een stekenmarkeerder of gekleurd draadje, dan tel je vanaf middenvoor 14 steken naar rechts en daar zet je ook een stekenmarkeerder. Tussen die 2 punten haak je de klep direct aan de muts. Hopelijk is het zo duidelijk? Anders hoor ik het heel graag hoor! Succes!

Angélique zei

**Grijns** Dankjewel! (bloos, bloos)

Anoniem zei

nee meis nu snap ik het hihi, dank je wel hoor ben er blij mee ☺ ja eigenlijk zijn er geen domme vragen zeg ik altijd, maar als ik dan zie dat alles zo duidelijk staat maar het gewoon ff niet valt heb ik het schaamrood op mijn wangen staan

lieve groet jenneke

Anoniem zei

gnif

Anoniem zei

http://creaties-jenneke.blogspot.nl/2012/10/de-swap-voor-moos-is-ook-binnen.html


thnxxxxxxxxxx xxx

Anoniem zei

Hoi hoi,
Ik kwam laatst deze blog met dit patroon tegen, hij is cool en ik wil de pet gaan maken voor een vriendin. Maar daar gaat komt direct mijn te kort aan haakkennis naar boven... (ik haak nog geen jaar nu). Hoe start je en hemelsmaan met een magische ring met halve stokjes? De magische ring begrijp ik gewoon met vaste, maar met halve stokjes?

Ik hoor graag van je. Groetjes, Jeannette

Angélique zei

eerst maak je in de magische ring een vaste met een losse daar bovenop (dit is de hoogte van een half stokje, tevens eerste halve stokje), daarna haak je nog 7 halve stokjes in de ring en sluit je met een halve vaste in de losse die je op de eerste vaste hebt gemaakt.
Hopelijk is het zo duidelijk? Zo niet, roep maar, dan probeer ik het anders uit te leggen. Succes!
Ik vind het leuk dat je mijn patroon hebt gekozen om te maken!

Anoniem zei

Oh dank je wel voor dit snelle antwoord, ik ga het meteen proberen. Ik denk wel dat ik er zo uitkom..

Anoniem zei

De pet is bijna af en is echt super gaaf aan het worden, krijg al veel complimenten van vriendinnen en collega's die me er mee bezig zien... Nog een keer heel erg bedannkt voor t patroon!!
Groetjjes, jeannette

Angélique zei

Wat leuk dat je het even komt melden! Heel veel succes met het laatste stukje en natuurlijk heel veel draag-plezier!

Jeannette zei

Hoi Angelique,

De muts is af en zeer goed ontvangen. heb een foto op mn FB pagina gezet (maar helaas alleen zichtbaar voor vrienden). Heb je blog erbij gezet voor het patroon!

Nogmaals heel erg bedankt!

Grt, jeannette

Angélique zei

Gaaf! Dank je wel voor het linken. Ik hoop dat de vriendin in kwestie er veel plezier van mag hebben. Wie weet krijg je nu wel heel veel bestellingen ;-)

Anoniem zei

wat als ik met dunner garen haak hoeveel steken meot ik opzetten

Anoniem zei

Wat een waanzinnig ontwerp. Heb m vandaag gemaakt en helemaal happy!
Groetjes, Ciska

Angélique zei

Oh, uh...thanks! (bloos) Ik ben nu ook helemaal happy omdat jij happy bent met mijn ontwerpje :-) Veel plezier ermee!

Anoniem zei

Ik heb al 5 petten gemaakt! geweldig.

Angélique zei

Super! Bedankt voor het enorm mooie compliment!

wies zei

Ik heb een vraag heb je misschien een patroon van een tekkel?
b.v.d. Wies.

Angélique zei

Beste Wies,
je kunt een patroon van een teckeltje vinden op de site van Stip en Haak http://stipenhaak.blogspot.nl/p/patroon-teckel_2.html en een kleinere, http://stipenhaak.blogspot.nl/p/gratis-patronen_13.html. Veel haakplezier!

Anoniem zei

is er ook een patroon van deze muts voor een kind van drie?

Anoniem zei

Ik heb de pet gehaakt ............. echt helemaal geweldig. En hij past precies goed. Nu heeft een collega gevraagd of ik de pet ook voor haar wil haken. Ze heeft een hoofdomvang van 59cm (ik 54cm) Hoe kan ik het best meerdere en minderen zodat hij ook leuk voor haar wordt?
Groetjes Angelique

Angélique zei

Hoi Angelique, wat leuk dat zo blij bent met je pet! :-)
Je kunt de pet vergroten door na toer 12 enkele toeren (ik schat zo in 3 toeren, maar dat is een kwestie van uitproberen) op dezelfde manier te meerderen, namelijk steeds met 8 steken.
het aantal toeren dat je niet meerdert en ook niet mindert kun je hetzelfde houden. Daarna ga je volgens patroon minderen, uitgaande van het aantal steken dat jij hebt, tot je de juiste omtrek hebt bereikt. Verder volg je het patroon weer, maar dan met meer steken. Ik zou de klep ook wat breder maken om de verhouding te behouden. Succes, hopelijk heb ik het duidelijk uitgelegd (is niet mijn sterkste kant ;-) )

Angélique zei

Sorry, dit bericht heb ik niet eerder gezien.
Ik kan je niet helpen aan een patroon voor kinderen.

Anoniem zei

Ik denk dat ik hier wel wat mee kan .............. bedankt voor je reactie en een fijn weekend

Anoniem zei

Wat houdvin 11 en 12 half stokje samen hoe doe ik dat?vr groet

Angélique zei

Als je bij de 11e steek bent aangekomen, maak je eerst een omslag zoals normaal bij een half stokje, dan steek je in de 11e steek, haalt een lus door, steekt in de 12e steek en haalt ook daar een lus door, je hebt nu 4 lussen op de haaknaald. Vervolgens haal je een lus in 1x door alle 4 die lussen die op de naald zitten en de samengehaakte steek (=mindering) is klaar. Vandaar uit haak je weer 10 normale stokjes en de 11e en 12e steek weer samen en zode hele toer rond = 8 minderingen.

Anoniem zei

hihi ........ ik had drie toeren meer gemeerderd ........ Echt veel en veel te groot haahaha .............. ws doordat je steeds 8 steken meerderd en dan gaat het hard.
Uiteindelijk maar 1 toer meer gehaakt. Klep 30 steken ipv 28 en 5 toeren gehaakt. Bandje 40 lossen ipv 38. Helemaal goed nu!

Unknown zei

wat wil zeggen
Voor de klep: middenvoor markeren en naar elke kant 14 steken aftellen

Angélique zei

Je markeert het middenvoor (persoonlijk zou ik dat recht tegenover de toer-einden bepalen) van de muts m.b.v. een steekmarkeerder of een gekleurd draadje en vandaar uit tel je 14 steken naar links en 14 steken naar rechts, daartussen komt de klep.

Unknown zei

Hallo Angélique,
Geweldig patroon, super!!,en zo duidelijk beschreven.Bedankt voor de moeite dit op je mooie site te zetten.
Ik heb er nu al verschillende gemaakt met dit patroon als basis en krijg er nog geen genoeg van.
Groetjes, Frans( ine )

Angélique zei

Hoi Fransine, wat een fijn complimet! Dank je wel, ik word er helemaal blij van :-) Veel haakplezier!

Unknown zei

Zou het erg raar staan als ik deze pet voor een man haak? Ik wil mijn schoonzoon verrassen met een kapiteinspet maar kan tot nu toe geen patroon voor een herenpet vinden.

Unknown zei

Zou het erg raar staan als ik deze pet voor een man haak? Ik wil mijn schoonzoon verrassen met een kapiteinspet maar kan tot nu toe geen patroon voor een herenpet vinden.

Angélique zei

Dat vind ik een moeilijke vraag. Ik denk dat het aan het type man ligt waar het voor is. De een zal het wel staan, de ander niet.

Anoniem zei

Hoi, klopt het bij toer 22 dat je iedere 17e en 18e samen haakt? De toer daar boven is 9 en 10 samen en daar boven 10 en 11 samen.
Dat het niet 8 en 7 moet wezen bedoel ik.....
Groetjes Gea

Angélique zei

Hoi Gea, bij mij zou de muts te strak worden als ik 8 steken zou minderen i.p.v. 4, maar misschien zit dat bij jou juist wel goed. Het is een verschil van 2 cm in omtrek ongeveer. Hopelijk heb ik zo je vraag verhelderend beantwoord. Succes! :-)

Anoniem zei

ik snap niet goed hoe je verder moet vanaf >4. als ik op rij 3 in elke 3e st 2hst doe kom ik maar op 8x2=16 vor de volgend rij, dat klopt niet ? wat begrijp ik verkeerd?
3: 2 hst in iedere 2e st (=24)
4: 2 hst in iedere 3e st (=32)

Angélique zei

Hoi,als je in toer 3 elke 2e 2hst haakt, meerder je dus 8 hst ten opzichte van toer 2. Je komt dus op 16+8=24 hst. In elke volgende toer t.m. toer 12 meerder je telkens verdeeld 8 hst. Hopelijk begrijp je het zo wel? Laat gerust weten als het nog niet duidelijk is ;-) Veel succes en haakplezier!

anita Hierck zei

Wat is hij leuk Dank je wel voor het delen.

anita Hierck zei

Wat is hij leuk Dank je wel voor het delen.

anita Hierck zei

Wat is hij leuk Dank je wel voor het delen.

Wineke Kronenburg zei

Hallo Angelique, ik ben deze pet aan het maken maar hij loopt veel meer in een punt dan dat hij op de foto lijkt te doen... Het lijkt alsof ik in het begin meer zou moeten meerderen om een wat plattere cirkel te krijgen... Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel? Groetjes Wineke

Angélique zei

Hallo Wineke, wat leuk dat je voor mijn patroon hebt gekozen. De bovenkant t.m. roer 12 moet echt zo plat als een pannekoek worden. Misschien haak je heel strak of is er iets niet goed gegaan bij het meerderen? Kloppen je aantal steken wel? Ik heb eigenlijk nog niemand over dit probleem gehoord, ik vrees dat ik niet zo goed weet wat anders de oorzaak kan zijn.
Groetjes, Angélique

Wineke zei

Ha Angelique fijn dat je zo snel reageert! Het loopt op een of andere manier puntig uit bij mij, ik weet echt niet waar dat verkeerd gaat, maar nu ik weet dat hij plat moet zijn tot en met rij 12, kan ik daar wel wat mee... Heel erg bedankt en ik ga het nog eens proberen, groetjes!

Angélique zei

Succes Wineke!